18 september 2008

Familjens projektledare tar tjänstledigt

Om ett par timmar lämnar jag hus, hem och barn av varierande storlekar och åker till Stockholm. Coldplaykonsert. Hade jag inte redan slutat amma hade jag gjort det enkom för detta. Nu är åtminstone det avklarat, men den projektöverlämning som jag har haft med Håkan nu på morgonen gick ändå inte av för hackor.
Tänk er köksön 07:10. Tänk er tre grusögda ickeutsövda personer som slevar filmjölk på ena sidan och så jag på andra sidan, som en överste i morgonrock och bedhead-tuppkam. Detta var vad som haglade över en lite hukande Håkan, i urval:
... tåget går 14:02, Liv är på fritids till 14:45 och går sen hem med Ella som har egen nyckel, bra om du är hemma ungefär då. Gårdsfesten på skolan börjar 18, se till att ungarna inte köper på sig nån skit men ge dem pengar så de kan köpa lotter och korv, kolla också efter Fischer Price-leksaker till Harry, sen kan ni käka mackor på kvällen, Ella måste göra sin engelskaläxa även om det blir sent och gå igenom läsläxan med Liv en extra gång. Styr upp vem som hämtar och lämnar på dansen, skicka med fikapengar, fundera över vad vi ska käka på fredagsölen och handla hem det, ställ öl på kylning, kolla när Ellas klättring är, ta med bilbarnstolen i lastbilen och all kartongåtervinning, betala tennisräkningen också, den är försenad och så måste vi köpa en present till till Andreas kalas.

Reflektion 1: Fan, det börjar bli så satans ojämställt här hemma. Jag sitter på all kunskap och styr upp varenda detalj. Jag måste delegera – men hur gör man det när ens karl jobbar jämt?
Reflektion 2: Shit vad JAG gör mycket i vanliga fall.
Reflektion 3: Varför bryr jag mig? Är det bara för att få säga "Jag sa ju till dig att..." när jag kommer hem om nåt är missat?

Inga kommentarer: