17 december 2007

Första dagen som mammaledig


Jag insåg i går att jag inte kommer att behöva ställa klockradion på över ett år. Lycka och lugn for genom kroppen. I ett års tid ska inte P1:s 6-nyheterslöp vara det första jag hör, och jag slipper få stressmagknip när ingen har gått upp när man hör Ugglan, alltså Vetenskapsradion kl 06:35. Hurra på nåt vis.

Men inte så jäkla mycket hurra när ingen vaknade över huvudtaget förrän närmare halv åtta. Lik förbannat stod jag där med magsyresmak i munnen och packade gympapåsar och försökte skriva läsligt i kontaktböckerna och sjasade ungarna ut genom dörren strax före åtta.

Åtgärd: få Håkan att vakna av sig själv på morgnarna. Kan en 44-åring lära sig det, efter 12 års förhållande med en morgonfascist som projektlett allt från havregrynsgröt till kaninmatning? Eller ska jag helt enkelt lägga över det på Ella, 9?

Inga kommentarer: